Jag har under hösten jobbat på ctfotos nya grafiska profil. Jag har tagit fram logga, en helt ny profil och hemsida. Jag har tagit fram profilen i nära samarbete med ctfoto för att den ska stämma överens med just deras behov.
Här är några små utdrag ur den grafiska profilen samt några exempel.
Loggan har vi tagit fram med ledord som ”enkel, lättläst, stilren och igenkännbar”.
Ingen grafisk profil är komplett utan sina färger och en liten guide till användandet av den. Den blå färgen var definierad sedan tidigare och redan inarbetad i varumärket. Därför har vi utgått från den för att ta fram en komplementfärg. Även den grå färgen har lags till.
För att ge kommunikationen ett extra mått av igenkänning och inramning så har vi tagit fram en ram som bör användas när det är möjligt. Den är framtagen för att framhäva bilder men radien ger möjlighet till igenkänning.
Typsnittet är valt för att vara enkelt, lättläst och fungera såväl i tryck som på hemsidor. Företaget kommunicerar sällan med längre texter i tryck men det finns möjlighet för såväl digital som analog kommunikation.
Företaget jobbar mycket med profilkläder, därför har jag även tagit fram skiser på hur profilkläderna kan se ut. Stor och tydlig logo, med tagline där det är möjligt.
Hemsidan är framtagen för att vara enkel att uppdatera och bygga vidare på. Här finns förutom prislista och info om företaget även portfolio och ett nyhetsflöde. En av de viktigaste målen med hemsidan var dessutom att presentera fotografen, för att få ett ansikte på ctfoto. Kolla gärna in hemsidan här:
ctfoto.se.
Här ser vi en annons som är framtagen för att göra folk uppmärksamma på julen närmar sig så man hinner med att fota sina små underverk.
Att ta fram den här grafiska profilen har varit fantastiskt roligt. Om du, eller någon du känner är sugen på att få en egen så läs mer här eller kontakta mig på lotta(a)makebelievestudios.se!
Share